Varning för bluff meddelanden i Arcadia Finans namn

Vi har blivit informerade om att personer har mottagit bluff-SMS som ser ut att vara skickade från oss på Arcadia Finans. I meddelandet kan det till exempel stå att en låneansökan har gjorts i ditt namn eller att en låneansökan har godkänts, och du uppmanas att lämna ytterligare information eller ta kontakt med banken.

Kom ihåg att Arcadia Finans är en lånejämförelsetjänst, vilket innebär att vi inte godkänner låneansökningar och därför inte skickar meddelanden till dig om sådana ärenden. Vi informerar enbart om nya lånemöjligheter.

Ifall du misstänker att meddelandet inte är äkta, kan vi på begäran bekräfta om meddelandet kommer från vår kundtjänst.

Har du fått ett bluff-SMS uppmanar vi dig att inte klicka på någon länk eller ringa upp något telefonnummer.

Skydda dina uppgifter

Att skydda våra kunders personliga information är en av våra högsta prioriteringar. Nedan delar vi med oss av viktiga råd för hur du kan minska risken att utsättas för bedrägerier.

  1. Dela inte personliga uppgifter utan eftertanke
    Arcadia Finans, låneförmedlare eller banker ber dig aldrig om bankkoder eller lösenord via meddelande. Om någon frågar efter dessa uppgifter rör det sig sannolikt om ett bedrägeri.
  2. Kontrollera avsändarens äkthet
    Om du får ett meddelande där det påstås att det kommer från Arcadia Finans kan vi vid behov bekräfta meddelandets äkthet.
  3. Var försiktig med vilka webbsidor du lämnar dina uppgifter till
    Tänk alltid efter innan du lämnar ut personuppgifter på nätet och kontrollera att det rör sig om en pålitlig aktör.
  4. Rapportera misstänkta meddelanden
    Om du misstänker att du har fått ett bluff-sms, meddela vår kundtjänst (kundtjanst@arcadiafinans.se).
  5. Håll koll på dina konton och sätt gränser
    Använd uttags- och inköpsgränser för dina konton och betalkort. Kontrollera dina kontoutdrag regelbundet för att upptäcka obehöriga debiteringar.

Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri

Gör följande om du tror att dina uppgifter har hamnat i orätta händer:

  • Kontakta din bank
    Om du har lämnat ut bankuppgifter till en bedragare, kontakta din banks kundtjänst omedelbart för att stoppa eventuella betalningar och övervaka kontorörelser.
  • Gör en polisanmälan
    Anmäl händelsen till polisen. Det hjälper myndigheterna att spåra och förebygga bedrägerier.
  • Informera Arcadia Finans
    Om en bedragare utgett sig för att representera Arcadia Finans, kontakta vår kundtjänst och informera oss om situationen.
  • Byt dina lösenord
    Om du har lämnat ut inloggningsuppgifter till en bedragare, byt lösenorden till alla tjänster där du använder dem

Snabbt agerande kan förhindra ytterligare skador och skydda din ekonomiska information.

Arcadia Finans kundtjänst
Kundtjänst: kundtjanst@arcadiafinans.se